KIHELYEZETT MÚZEUMI ÓRÁK AZ ISKOLÁBAN

Nyomtatóbarát változatSend by email

BALÁCA ÉS A RÓMAIAK…

KIHELYEZETT MÚZEUMI ÓRÁK AZ ISKOLÁBAN

2017. december 4. – 2018. március 30-ig

 

ALSÓ-, FELSŐ TAGOZATOSOKNAK ÉS KÖZÉPISKOLÁSOKNAK

 

A korosztályhoz illesztett foglalkozások tartalma jól kiegészíti a történelemórákon a rómaiakról tanultakat, észrevétlenül rögzíti a már meglévő tudást. Előkészíti, színesíti, „tapinthatóvá”, „szagolhatóvá”, „kóstolhatóvá” – élményszerűvé teszi a római korban élt emberek életéről szóló ismereteket.

Tartalom alapján a foglalkozások a történelem, hon- és népismeret, helytörténet, természetismeret, biológia, földrajz, vizuális művészetek, technika tantárgyakhoz is illeszthetőek. A régészeti témájú óra pályaorientációs foglalkozásként is alkalmazható.

 

A KIHELYEZETT ÓRÁK MINDEN ESETBEN 2 ALKALMAT FOGLALNAK MAGUKBAN.

 

  • Az első alkalommal a múzeumpedagógus látogat el az iskolába, tartja meg a választott foglalkozást/foglalkozásokat.
  • A második alkalommal szeretettel várjuk a csoportot Balácán, a Villa Romanában (2018. április 1-től, október 31-ig), ahol az osztály egy tárlatvezetés keretében eredetiben találkozhat a római villagazdasággal.

 

Az alábbi árak mind a két alkalmat magukba foglalják, de a Balácára utazás költségét nem tartalmazzák:

 

  1. 1.     Kihelyezett múzeumi óra, min. 45 perc, 750 Ft /fő (30 fő feletti létszám esetén +5.000 Ft/ csoport)
  2. 2.     Kihelyezett tárgyalkotó (kézműves) foglalkozás, -  egy féle, egy csoportnak-, a múzeumi órákhoz kapcsolva ajánljuk,  min. 45 perc, 750 Ft/ fő (30 fő feletti létszám esetén +5.000 Ft/ csoport)

Mind a két foglalkozás kérhető egymás után, ebben az esetben 2x45 perc a minimálisan szükséges időtartam.

Lehetőség van az iskola kívánságának megfelelően, egyedi program kialakítására (római kor, régészet témakörökben). Ennek ára és időtartama egyeztetést igényel.

A PROGRAMOKON VALÓ RÉSZVÉTELHEZ BEJELENTKEZNI SZÜKSÉGES A LÁTOGATÁST MEGELŐZŐEN MINIMUM 2 HÉTTEL! 

 

További információ:

Magyar Nemzeti Múzeum Villa Romana Baláca; www.balaca.hu

Hári Krisztina múzeumpedagógus; +36 70 509 8795; hari.krisztina@hnm.hu 

 

 

KIHELYEZETT MÚZEUMI ÓRÁK RÉSZLETESEBB LEÍRÁSA:

 

A balácai római villagazdaság jelenti az óra kiindulópontját, e köré épül a foglalkozás, de az elhangzó információk általános ismeretanyagot közvetítenek a római korról, a római kor embereinek életéről, a régészek munkájáról. 

A rendhagyó óra keretében a gyerekek vetített képes bemutatót láthatnak az adott témakörről. Rövid, gondolkodtató, közös játékokon keresztül, tapasztalati úton szerezhetnek ismereteket. Műtárgymásolatokat vagy más demonstrációs eszközöket vehetnek kézbe, vizsgálhatnak meg közelről.

 

VÁLASZTHATÓ TEMATIKUS FOGLALKOZÁSOK:

 

1. Római mezőgazdaság, étkezési szokások

Milyen volt egy római „farm,” egy római „nagybirtok”? Kik életek ott, mivel foglalkoztak, hogyan teltek a hétköznapjaik? Mit termeltek? Miből főztek és mit ? Miben tértnek el és miben hasonlóak a római kor és mai kor emberének főzéshez, étkezéshez kapcsolódó tárgyai, szokásai? Ezt járjuk körül játékosan elméletben és gyakorlatban a rendhagyó órán.

 

 

2. Római kori építkezés, lakberendezés és lakásdíszítés

Római településtípusok, utak és építkezés…

Hogyan építsünk villát vidéken? Miből? Attól függ kinek, és mikor! Avagy az élet luxus kivitelben, római módra.

Mozaik, falfestmény, padlófűtés, vezetékes ivóvíz… Építőanyagok és technikák. Falak és vakolatok. Formák és színek amik 1800 év után se fakulnak, kopnak. Minderről szó esik, a képek is mesélnek.

 

 

3. Mit keres a régész? És mit talál….?

A filmekben vagy a valóságban? Ostor vagy ásó?  Az elveszett frigyláda, vagy egy korsó füle? Indiana Jones vagy a múzeumi régész?

Miért, kinek, mikor, mivel és hogyan végzik munkájukat a régészek.  Ismeretterjesztő, egy múzeumi szakmát népszerűsítő óra sok gyakorlati játékkal, gondolkodtató feladattal, képekkel és kézbe vehető tárgyakkal.

 


 

 

TÁRGYALKOTÓ (KÉZMŰVES) FOGLALKOZÁSAINK RÉSZLETESEBB LEÍRÁSA:

A foglalkozások célja, hogy az elméletben elhangzottak, a képeken megjelenő ismeretek a tárgykészítésen, alkotáson keresztül elmélyüljenek. A gyerekek kipróbálhassák, újragondolhassák, megalkothassák a maguk tárgyait a római előképek szerint. A tárgyalkotó (kézműves) foglalkozásokat a kihelyezett múzeumi órák tartalmának kiegészítésére, színesítésére, változatossá tételére ajánljuk. Leginkább a rendhagyó tanóra tematikájához illesztve hasznosítható. Az alapanyagokat, eszközöket, kellékeket a múzeum biztosítja.

 

Választható tárgyalkotó (kézműves) foglalkozásaink:

 

  1. 1.   Illatos gyógynövény zsákocska készítése

 

Római mezőgazdaság, étkezési szokások című foglalkozáshoz kapcsolódó tárgyalkotás. A rómaiak által ismert és használt gyógy-, és fűszernövényeket ismerjük meg és készítünk belőlük illatpárnát. Bezsákolva erdő - mező illatát, aromáját a téli hónapokra. Alkotás közben szó esik a római gyógyításról, főzésről, kellékekről és alapanyagokról.

 

 

  1. 2.   Falfestmény – gipsz korongra

 

Római kori építkezés, lakberendezés és lakásdíszítés témakörköz kapcsolódó gyakorlati foglalkozás. Balácán a villaépületben látható eredeti falfestmény töredékek kapcsán a római kori épületdíszítés témakörével ismerkednek meg a gyerekek és ehhez kapcsolódóan megbeszéljük a falfestmények készítésének, anyagait, eszközeit, módját, a festményeken látható motívumokat. A gyerekek egyénileg gipsz alapra, saját elképzelésük és tervezésük alapján, vízfestékkel készítik el munkáikat.  

 

  1. 3.   Malomjáték

 

A római kori életmódhoz kapcsolódó, jellegzetes szabadidős játék volt, a ma malomjátékként ismert társasjáték. A rómaiak előszeretettel rajzolták fel mindenhová, készítették el táblás formában, játszották szabad idejükben és nem csak gyermekkorban. A gyerekek a tevékenység során textil alapra készítik el saját malomjátékukat, zsinórozzák, és apró kavicsbábukkal játsszák majd. A játék leírását nyomtatott formában is megkapják.

 

  1. 4.   Kerámia  „restaurálás”

 A régészek munkájának egyik eredménye a földből előkerült tárgyak, amelyeket a restaurátorok tisztítanak meg és próbálják eredeti állapotba hozni - összeilleszteni, kiegészíteni -, hogy a leletek kiállíthatóak, értelmezhetőek legyenek.

A diákok egyénileg, egy mai, összetört kerámiatárgyon gyakorolhatják e mesterség fortélyait az összeillesztéstől a ragasztáson át a kiegészítésig. Mit keres a régész? És mit talál….? című  foglalkozáshoz ajánljuk ezt a kézműves tevékenységet.

CsatolmányMéret
balaca_es_a_romaiak.pdf839.86 kB